Trends in online adverteren 2017

Trends in online adverteren 2017

Als creatief ontwerpbureau merken wij dat veel ondernemers zoekende zijn naar de beste manier om hun doelgroep te bereiken. De verschuiving van offline naar online is al even bezig, maar ook op het gebied van online adverteren zijn er steeds meer mogelijkheden. Maak daar als ondernemer maar eens de juiste keuze in! In deze blog zetten wij de trends van 2017 op een rij.

Trend 1: Adverteren op social media

De uitgaven aan social advertising zijn de laatste 4 jaar verdubbeld. Wij verwachten dat deze trend zet zich nog wel even doorzet. Dit is grotendeels te danken aan de grote populariteit van de sociale media. Waar je 4 jaar geleden als bedrijf al snel opviel op social media en met minimale inspanningen een groot aantal mensen kon bereiken, is de situatie nu geheel anders. Bijna ieder bedrijf is zichtbaar op social media en om op te vallen en bereik te creëren moet je serieus aan de slag met je content en campagnes. Zonder adverteren kom je op Facebook en Instagram niet veel verder dan zo’n 10% van je paginavolgers.

Het grote voordeel van social advertising is dat je heel gericht je doelgroep kan bereiken en daardoor weinig mensen bereikt die niet interessant zijn voor je campagne. Ook is het adverteren op bijvoorbeeld Facebook een stuk minder kostbaar dan een advertentie in een magazine of krant. Tel daarbij ook nog het voordeel op dat je vanuit social media heel precies kan meten wat de impact van je inspanningen is. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers naar je website of bestellingen op je webshop.

Ieder sociaal medium heeft haar eigen voordeel en mogelijkheden. Ben je van plan om komend jaar ook in te zetten op social advertising? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Trend 2. Native advertising

Bij native advertising zorg je dat de content van je advertentie er hetzelfde uit ziet als de rest van de website. Op een soort van advertorial manier dus. Op deze manier valt betaalde content haast niet op tussen de ‘normale’ content. Belangrijk is dat de nieuwswaarde van je advertentie ook goed is of in ieder geval groot lijkt. Wanneer de inhoud van je bericht relevant is voor je lezer zal die deze positief ervaren, wat de conversie ten goede zal komen. De mogelijkheden tot native advertising nemen steeds meer toe, zodat je de boodschap op een nog betere manier tot uiting kan laten komen.

Trend 3: Kies voor een niche

Binnen online marketing is de concurrentie erg groot. Om op nummer één te staan op een zoekmachine is dan ook steeds lastiger. Om toch een goede positie te verkrijgen, kiezen steeds meer ondernemers voor een niche markt. Binnen die nichemarkt zijn er mogelijkheden om terrein te winnen en zichtbaar te worden voor de consument die ook steeds specifieker gaat zoeken. Een tweede voordeel is, dat je de campagnes veel gerichter en persoonlijker in kan zetten wanneer je een nichemarkt bedient.

VOORBEELD: Een bedrijf in speeltoestellen heeft altijd geadverteerd met zijn gehele assortiment. Dit jaar gaat hij het anders doen. In plaats van één campagne voor speeltoestellen richt hij zich met zijn campagnes op 5 verschillende nichemarkten. Hij spreekt daarbij iedere nichemarkt persoonlijk aan en richt zijn pagina’s in met de juiste zoekwoorden, zodat hij lokaal wel gevonden wordt door zijn doelgroep. Zo krijgt hij zijn speeltoestellen, trampolines, voetbaldoeltjes, korfbalpalen en voetbaltafels veel beter verkocht.

Hoe verder je deze niche doorvoert, hoe meer kans je online maakt! Let wel, je doelgroep wordt ook kleiner dus het kost nogal wat inspanningen om iedere niche goed te bedienen. Wanneer je echter de tijd en moeite neemt, zul je zien dat je op deze manier je doelgroep per niche weet te raken en dat ze jou weten te vinden.

Wil je meer weten over niche marketing?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende brainstorm.