Werk eens aan de zichtbaarheid van je bedrijf!

Werk eens aan de zichtbaarheid van je bedrijf!

Dat je als bedrijf goed gevonden moet worden op Google zal je vast wel bekend zijn. In deze blog hebben we juist daarom aandacht voor de zichtbaarheid van je bedrijf. Er zijn namelijk ook mensen die niet direct naar je op zoek zijn maar waarvan je wel wil dat ze aan je denken zodra ze je nodig hebben. Lang leve de zichtbaarheid dus! 

Marketing en communicatie is de laatste jaren steeds meer gericht op online vindbaarheid. Zorg dat je op de eerste pagina van Google staat is het dringende advies van de meeste communicatiespecialisten. Het grote probleem voor de ZZP’ers en MKB bedrijven is echter dat er maar een beperkt aantal plaatsen zijn op de eerste pagina van Google. Alleen met flinke budgetten kun je wat plaatsjes klimmen op deze zoekmachine ladder. In deze blog wil ik je daarom adviseren om je naast vindbaarheid vooral ook bezig te houden met de zichtbaarheid van je bedrijf. 

Vindbaarheid versus zichtbaarheid

Bij vindbaarheid ga je er vanuit dat de klant jou nog niet kent. Deze klant is bovendien op zoek naar een product of dienst en heeft nog geen idee wie dat kan leveren of is op zoek naar de laagste prijs. Door een zoekwoord in te typen hoopt deze klant de beste resultaten naar voren te krijgen om zo een keus te kunnen maken. 

Zichtbaarheid brengt je in top of mind bij je potentiële klant. Zodra deze persoon zoekt wat jij biedt zal hij aan jou denken en niet eens meer Google raadplegen voor advies. Zichtbaarheid zorgt voor vertrouwen, herkenning en geeft ook nog eens voldoening voor jou als ondernemer. Want er wordt over je gesproken en dat ga je merken aan de reacties in je omgeving!

Hoe wordt je zichtbaar?

Om zichtbaar te worden en te blijven heb ik enkele speerpunten op een rijtje gezet. Een goed communicatieplan is de leidraad van je zichtbaarheid. 

Kies de middelen die bij je passen; Wie wil je bereiken en waar loopt jouw doelgroep warm voor? Vraag je ook eens af van welke communicatie middelen je zelf blij wordt. Wat past bij je en waar wil je je energie in steken? Denk hierbij niet alleen aan online mogelijkheden maar zoek een goede mix tussen online en offline communicatie. 

1. Maak een planning; Kijk eens een jaar of half jaar vooruit. Wat zijn de momenten waar je iets mee kan? Hou in je planning wel altijd ruimte voor spontaniteit en actualiteit.

2. Zorg voor een sterk verhaal; Waar staat jouw bedrijf voor en wat zijn je drijfveren? Dit verhaal is de leidraad voor al je communicatie. Zorg dat het geloofwaardig is en bij je past. 

3. Hou het persoonlijk; Mensen kiezen voor mede jouw bedrijf omdat jij er werkt. Of voor een van jouw medewerkers.  Hoe persoonlijker de berichten, hoe beter de reacties op bijvoorbeeld social media.  

4. Wees creatief; Probeer regelmatig verassend uit de hoek te komen. De creativiteit kan hem in van alles zitten. De vorm van de uitingen, de uiting zelf of organiseer eens iets wat opvalt bij mensen.

5. Ben attent; Het zijn de kleine dingen die het hem doen. Een kaartje, een bedankje, een berichtje. Ben oprecht geïnteresseerd in je klant en denk aan hem of haar bij de leuke en minder leuke momenten in het leven.

Laat zien waar je trots op bent. Blog, vlog, schreeuw het van de daken. Laat zien waar jij als ondernemer trots op bent. Welke mooie klus heb je mogen klaren en wat is de volgende mooie uitdaging? Je enthousiasme zal aanstekelijk werken op je omgeving!

Verbeter je zichtbaarheid en je zult zien dat je vindbaarheid vanzelf ook stijgt.