Hoe maak ik een logo voor mijn bedrijf

Advies op maat

Hoe maak ik een logo voor mijn bedrijf: de juiste stappen

Weet je waar jouw bedrijf voor staat? Heb je de eerste stappen gezet om jouw bedrijf draaiende te krijgen? Dan vraag je je af: ‘Hoe maak ik een logo voor mijn bedrijf’. Het maken van een logo is een belangrijke stap in het oprichten van een onderneming. Het is immers het eerste wat jouw klanten te zien krijgen en waaraan je te herkennen bent voor nieuwe klanten.

De reden voor het maken van een logo

Tussen alle bedrijven die je om je heen hebt zitten, is het vaak lastig om op te vallen. Of je nu een speciaal product verkoopt of juist meerdere producten op de markt brengt die al door veel bedrijven verkocht worden: een logo moet je te allen tijde hebben. Maar hoe maak je ene logo voor jouw bedrijf? Dat is een vraag waar iedere ondernemer mee kampt. Terwijl je toch goed op wilt vallen tussen al deze concurrenten. Juist dit herkenningspunt hebben potentiële klanten nodig om een aankoop te doen.

Meer interesse wekken met het logo

Met een goed design, ook wel een ander woord voor ontwerp, is het voor de potentiële klanten niet alleen duidelijk dat het om jouw bedrijf gaat, maar ook maak je een goede eerste indruk. Een professioneel logo ontwerpen doe je voornamelijk voor het wekken van de interesse en een aanmoediging om de website te bekijken. Ook laat je zien dat je professioneel bent. Je bouwt dus meer herkenning op en kan de emotionele band met de doelgroep verbeteren. Voor je het weet, heb je nieuwe klanten aan je verbonden.

De soorten logo’s voor jouw bedrijf

Er zijn verschillende soorten logo’s die je kan laten ontwerpen door webdesign in Eindhoven en de rest van het land. In feite zijn er negen soorten logo’s, die opgedeeld kunnen worden in drie hoofdcategorieën. Denk aan de logo’s op pictogrammen gebaseerd, combinatiekenmerken en op tekst gebaseerd. Maar hoe maak je je eigen logo zonder dat het te veel op die van de concurrenten lijkt? Maak jouw logo online, maar doe dit pas als je zeker weet dat het ontwerp volledig bij je past.

Het lettertype laten werken

Een van de meest voorkomende logo’s is het woordmerklogo. Dit is een logo dat gebaseerd is op de naam van je bedrijf. Dit kan de volledige naam zijn, maar ook een monogram. Bij deze logo’s moet je een goed lettertype hebben. Dit kan namelijk een groot verschil opleveren voor de uitstraling. Als je veiliger wilt zijn met het ontwerpen van een logo, kan je kiezen voor een combinatielogo. Hierbij draait het niet alleen om het lettertype, maar ook het symbool dat je erbij plaatst. Deze kan namelijk iets uitdrukken dat verband houdt met het bedrijf.

Symbolen niet altijd de beste keuze

Hoe maak je een logo voor jouw bedrijf dat uitsluitend uit symbolen bestaat? Dit is voor veel bedrijven een lastige. Een symbool zal namelijk niet veel uitstralen en zeker geen associatie geven met de naam van het bedrijf. Uiteindelijk moet de naam van het bedrijf blijven hangen bij potentiële klanten. Zorg er dus voor dat je uitsluitend bij de symbolen kijkt als je er zeker van bent dat het een toevoeging is voor de naamsbekendheid. Door de juiste afwegingen te maken, kan je voorkomen dat je de doelgroep niet bereikt en het bedrijf niet kan laten groeien.

De doelgroep in het achterhoofd houden

Maar hoe maak ik een logo waar ik de doelgroep mee bereik? Het is een probleem waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Een logo laten ontwerpen kent kosten, dus je wilt het zo goed mogelijk voorbereid hebben. Kijk niet alleen naar jouw bedrijf, maar ook welke doelgroep je aan wilt trekken. Ieder logo ontwerp programma zal vragen hoe jouw doelgroep eruit ziet, omdat iedereen ook weer andere interesses heeft. Het ontwerp moet hier zo goed mogelijk op aansluiten om te voorkomen dat de doelgroep richting de concurrent gaat.

Kleuren maken een verschil

Bij de vraag ‘hoe maak ik een logo’ is het ook verstandig om naar het kleurenpalet te kijken. De kleuren moeten of een aanvulling vormen op het kleurenschema van het bedrijf of dezelfde kleuren bevatten. Als je nog aan het begin van de opbouw staat, kan je alle kleuren nog kiezen. Zorg dat je weet welke kleuren goed met elkaar werken en welke emoties ze overbrengen. Iedere kleur heeft zijn eigen persoonlijkheid, dus de kleur beïnvloedt onbewust jouw doelgroep. Blauw heeft bijvoorbeeld te maken met vertrouwen, kracht en betrouwbaarheid, terwijl rood passie en energie uitstraalt. De kleurenpsychologie moet je wel begrijpen voordat je met het ontwerpen van het logo begint. En kies uiteindelijk niet meer dan drie kleuren om de boodschap over te brengen.

Een goed lettertype kiezen

Als je gekozen hebt voor een logo waarbij het draait om het lettertype, moet je hier voldoende tijd aan besteden. Een logo voor het bedrijf maken doe je immers voor het overbrengen van een boodschap. Als het lettertype een tegenovergesteld gevoel geeft, lopen de potentiële klanten bij je weg. Zorg dat je een lettertype kiest die de persoonlijkheid van jouw bedrijf overbrengt. Zelfs in combinatie met pictogrammen kan het een groot verschil opleveren in het achterlaten van een goede indruk op de doelgroep. Zorg dus dat je er voldoende tijd aan besteedt.

Meerdere versies maken

Maar hoe maak ik een logo voor mijn bedrijf dat daadwerkelijk goed is? Nadat je de keuzes hebt gemaakt voor het logo en alles er omheen, is het van belang dat je meerdere conceptversies maakt. De concepten geven meer duidelijkheid over hoe het logo er echt uit komt te zien. De individuele elementen komen bij een concept samen, je kan de versies volledig anders maken of een subtiele aanpassing doen en uiteindelijk zie je wat het beste logo is voor het bedrijf.

Ontdekken wat wel en niet werkt

De concepten zorgen dat je niet alleen weet welke vorm het logo moet krijgen, maar ook of de gekozen elementen wel bij elkaar passen. Soms heb je in je hoofd een kleurencombinatie zitten, terwijl deze in de praktijk niet werkt. Dankzij de concepten kom je hier op tijd achter, zodat je de aanpassingen kan maken voor het eindresultaat. Pas als je er zeker van bent dat het logo volledig bij je past, kan je beginnen met het daadwerkelijke ontwerp. Met een logo ontwerp programma heb je binnen enkele klikken al de eindresultaten voor ogen. Jouw logo is klaar voor gebruik.

Een professional inschakelen

Wil je als ondernemer geen tijd verliezen en denk je dat je niet voldoende kennis hebt over het ontwerpen van een logo? Dan kan je een reclamebureau in Den Bosch en omstreken inschakelen. De professionals hebben ervaring met het ontwikkelen van de logo’s en houden hun kennis up-to-date. Na het doorgeven van jouw wensen en eisen gaan de professionals aan de slag en komen er een aantal concepten te liggen. Het concept dat het beste gevoel bij jou opwekt, is het logo dat de professional verder kan uitwerken. Zo heb je binnen een korte tijd een logo dat niet alleen bij je past, maar ook jouw naamsbekendheid vergroot.