Kosten logo ontwerpen

Advies op maat

Dit zijn de kosten voor een logo ontwerpen

Heb je een nieuw logo nodig voor jouw bedrijf? Als beginnend bedrijf of bij het maken van een grote verandering is een nieuw logo namelijk een vereiste. Je krijgt hiermee namelijk ook meer naamsbekendheid. Het logo is het eerste wat iemand ziet en waardoor jouw naam beter blijft hangen. Een logo laten ontwerpen door het reclamebureau in Den Bosch of andere plaats kan jou daarom helpen aan een verdere ontwikkeling van het bedrijf. Echter moet je dan eerst weten wat de kosten logo ontwerpen zijn, zodat je van hieruit verder kunt kijken. En welke andere zaken moet je weten over het laten ontwerpen van een logo door een professional? Alles wat je moet weten, staat in onderstaande informatie.

Wat kost een logo ontwerpen?

Voordat je een logo kunt laten ontwerpen door een professional, is het verstandig om de kosten voor jezelf op een rij te zetten. De kosten voor het logo ontwerp door een reclamebureau verschillen aanzienlijk per bedrijf. Iedere professional hanteert bijvoorbeeld een bepaald uurtarief of een vast bedrag per opdracht. Als je een ingewikkeld logo wilt hebben voor jouw bedrijf, betaal je hier automatisch ook meer voor dan wanneer je voor een simpel logo kiest. Hoeveel het kost om een logo ontwerp in handen te krijgen, is dus ook geheel afhankelijk van de wensen die je vooraf doorgeeft aan een reclamebureau en hoeveel uren ontwerpen hierin gaan zitten.

Bij logo ontwerp in Oosterhout of een andere plaats kan de gemiddelde prijs voor het logo ontwerp ook verschillen aan de hand van de extra zaken die je nodig hebt om het logo te gebruiken. Een professional levert het logo altijd in een bepaald bestandsformaat aan. Als je deze groter af wilt laten drukken, moet er tijdens het ontwerp rekening mee gehouden worden. Het reclamebureau moet in dit geval andere stappen doorlopen, waardoor je ook weer meer kosten kwijt bent voor het uiteindelijke ontwerp. Zorg er daarom voor dat je vooraf alles goed doorneemt en weet aan welke bedragen je moet denken voordat je tot de eerste afspraken maakt voor het ontwerp.

De factoren voor de kosten voor een logo ontwerpen verder uitgelegd

Hierboven zijn een aantal factoren voor het verschillen van de prijs al uitgelegd. Echter zijn er nog veel meer factoren die de prijs kunnen beïnvloeden. Ook moet er verder ingegaan worden op de factoren die al genoemd zijn. Want wat kost het om een logo te laten ontwerpen die juist heel simpel is? En wat verandert er als je voor een uitgebreider pakket gaat?

Een standaard ‘dertien in een dozijn’ logo

Hoeveel kost een logo ontwerpen die in veel opzichten op andere logo’s op de markt lijkt? Verschillende logo’s lijken aanzienlijk op elkaar, terwijl je je juist wilt onderscheiden van concurrenten. Deze logo’s zijn vaak te verkrijgen tegen een lage prijs en kun je over het algemeen zelf maken. Er zijn namelijk een groot aantal websites waar je gebruik van kunt maken voor het maken van het logo. Hier komt dus geen professional aan te pas, wat automatisch ook voor lagere kosten zorgt. De gemiddelde prijs voor een logo ontwerp blijft hierdoor laag, maar je hebt ook een logo dat in veel opzichten op die van de concurrent lijkt.

Een letterlogo of een beeldmerklogo

Een ander verschil in de kosten voor een logo ontwerpen is op het gebied van de vormgeving te vinden. Als je hebt gekozen voor een letterlogo, zoals bijvoorbeeld bij Coca-Cola of Google het geval is, heb je een eenvoudiger ontwerp dan wanneer je voor een beeldmerklogo, zoals bij Shell of Interpolis, kiest. Een letterlogo bestaat namelijk alleen uit een lettertype dat bij jouw bedrijf past, terwijl je bij een beeldmerklogo een afbeelding krijgt. De vormgeving zal daarom de prijs aanzienlijk veranderen als je een keuze maakt tussen beide logo’s. Het is daarom een factor waar je een goede afweging bij moet maken voordat de professional begint met ontwerpen.

Het proces van een logo laten ontwerpen

Als je een keuze hebt gemaakt, is het ontwerpen nog niet begonnen. Een logo ontwerpen gaat gepaard met een lang proces, waarin veel keuzes naar voren komen. Een logo moet namelijk helemaal bij je passen en in één keer duidelijk zijn. Ondanks dat e als ondernemer vaak een idee hebt van de vormgeving van het logo, kan dit in de praktijk toch lastig zijn of anders uitpakken. Het logo mag bijvoorbeeld niet lijken op een ander logo van een bekend merk, omdat dit extra hoge kosten met zich meebrengt. De professional moet daarom niet alleen jouw wensen in acht nemen, maar ook de logo’s die al bekend en geregistreerd zijn. Alle concepten zijn daarom nauwkeurig samengesteld. De tijd die de professional hierin investeert, zie je ook terug in de totale kosten.

Wat kost een logo laten ontwerpen precies?

De kosten voor een logo ontwerpen zijn vooraf dus nooit helemaal zeker. Door vooraf jouw wensen te bespreken voor een logo met huisstijl ontwerpen bij een professional kan er een goede schatting gemaakt worden. Professionals hanteren over het algemeen kosten tussen de 35 en 75 euro per uur, afhankelijk van de ervaring van een professional. Grotere designbureaus, zoals bij webdesign in Eindhoven hanteert vaker een vaste prijs voor het ontwikkelen van het logo. Een goede afweging tussen de professionals is een vereiste om een goede prijs te betalen en ook te genieten van hoogwaardige kwaliteit.

De stappen die je moet doorlopen voor de ontwikkeling

Er zijn ook nog een aantal zaken die je zelf kunt ondernemen om een goede keuze te maken voor jouw nieuwe logo. Zo moet je bijvoorbeeld bepalen wat jouw huisstijl is. Het kleurenpallet van jouw huisstijl moet terugkomen in het logo. Ook moet je je verplaatsen in jouw doelgroep. Want wat wil de doelgroep precies zien? En waar liggen de interesses. Door dit vooraf ook vast te stellen, kun je dit tijdens het gesprek met een professionele ontwerper kenbaar maken en ervoor zorgen dat het logo direct herkenbaar is.

Het ontwerpen kan beginnen. De professional maakt hiervoor een aantal concepten aan de hand van jouw wensen en de overige informatie die je hebt gegeven. De visuele vormgeving geeft jou de gelegenheid om een beter beeld te krijgen van het uiteindelijke ontwerp. Tussendoor heb je de mogelijkheid om feedback te geven. Vanuit het gewenste concept ontstaat het eindresultaat en heb je een logo dat je overal kunt gebruiken.