Logo huisstijl ontwerpen
Advies op maatEen logo in jouw huisstijl ontwerpen doe je zo
Als ondernemer ben je in het begin veel bezig met het vormgeven van jouw bedrijf. Een van de belangrijkste zaken is het maken van een logo. In eerste instantie ga je hier zelf mee aan de slag. Je komt er dan al snel achter dat het niet eenvoudig is. Je moet namelijk met veel zaken rekening houden, waar je in eerste instantie niet aan gedacht hebt. Een logo met huisstijl ontwerpen is daarom niet eenvoudig en kun je beter overlaten aan het reclamebureau in Veghel of een andere stad in de omgeving. Maar wat komt hier allemaal bij kijken?
Alles rondom jouw bedrijf op papier
Een logo en huisstijl ontwerpen begint door goed voor ogen te hebben waar jouw bedrijf voor staat. Je gaat een bepaald product verkopen of een dienst leveren. Dit kan een uitgangspunt zijn voor jouw huisstijl. Het is daarom van belang dat je alles rondom het bedrijf op papier zet en dit goed overlegt met een professional. En welke logo’s heb je al voor ogen? Met een groot aantal varianten kun je het logo en huisstijl helemaal op elkaar aanpassen.
Een website of professional gebruiken
Een logo en huisstijl laten ontwerpen kan dan aan de hand van een groot aantal varianten. Zo heb je de mogelijkheid om hier een website voor te gebruiken, welke een standaard logo voor jou ontwerpt. Hier krijg je echter wel een dertien in een dozijn logo van, waardoor je wellicht niet opvalt tussen de concurrenten. Beter is om het logo door een professional te laten ontwerpen, omdat deze beter weet wat er mogelijk is en hoe je eventuele problemen met overeenkomsten kunt voorkomen.
Kiezen uit twee varianten
Een logo en huisstijl ontwerpen kan dan nog in twee verschillende opties gebeuren. Zo kan een professional voor jou een letterlogo maken, zoals je bijvoorbeeld ook ziet bij Coca-Cola. Dit is een eenvoudig te ontwerpen logo en kan binnen een korte tijd al voor jou gerealiseerd zijn. Daarnaast kun je voor een beeldmerklogo kiezen. Deze zie je vaak bij bedrijven terug en bestaat uit een beeld, welke samen voor de bedrijfsnaam zorgen of is gecombineerd met de bedrijfsnaam. Hier zit meer tijd in en kan hierdoor ook meer kosten.
De kosten voor een logo en huisstijl
De kosten voor een logo en huisstijl ontwerpen lopen sterk uiteen. Er zijn verschillende factoren die de kosten beïnvloeden. Denk aan het soort logo dat je wilt ontwerpen, hoe uitgebreid je de huisstijl wilt hebben en de ervaring van een professional. Een beginnende ontwerper vraagt minder per uur dan een ervaren freelancer. Ook zijn er professionele designbedrijven die meer betalen voor een bedrijfslogo laten maken. Vooraf kan je een schatting krijgen van de uiteindelijke kosten.
Krijg geen problemen met jouw logo en huisstijl
De kosten voor een logo laten ontwerpen zijn echter niet de enige kosten die je krijgt. Om ervoor te zorgen dat anderen op een later moment geen gebruik maken van jouw logo en huisstijl moet je namelijk ook jouw beeld laten registreren. Je voorkomt hiermee dat je op een later moment een juridische procedure start. De grootste bedrijven hebben dit gedaan om alleenrecht te hebben. Let er zelf daarom ook op dat je geen overeenkomsten hebt met een ander logo, zodat jij ook niet voor een procedure komt te staan door het kopiëren van logo's.
Deze stappen kun je doorlopen
Voordat het ontwerpen van jouw logo begint, ga je in gesprek met de professional. Hierin bespreek je alles rondom jouw bedrijf en de doelgroep die je aan wilt trekken. Verplaats je hierbij ook in de doelgroep. Want wat willen zij zien? En wat zorgt voor de interesse in jouw producten of diensten? De professional kan dan samen met jou bekijken welke huisstijlen bij jou passen. Ook komen dan de eerste concepten op papier te staan. Deze concepten geven jou een beter beeld van de mogelijkheden en je voorkomt dat je een logo krijgt die niet bij jou past.
Zodra de eerste concepten op tafel liggen, ga je opnieuw in gesprek met de professional. Een logo en huisstijl ontwerpen gebeurt daarom ook niet binnen enkele minuten. Tijdens dit gesprek bespreek je wat de plus- en minpunten zijn van de concepten. Aan de hand van jouw feedback ontstaat het uiteindelijke ontwerp en heb je een logo en huisstijl voor jouw bedrijf. Jij kunt deze direct toepassen op de platformen waar je te vinden bent en gebruiken voor het maken van promotiematerialen en marketingcampagnes. Jouw doelgroep weet direct dat ze met jouw bedrijf te maken hebben als ze het logo zien.