Merkpersoonlijkheden - deel 01

Merkpersoonlijkheden - deel 01

Een sterke persoonlijkheid is alles. Als iemand een geweldige persoonlijkheid heeft, voelen we ons van nature tot deze persoon aangetrokken. Het is een eigenschap die ervoor zorgt dat we tijd willen doorbrengen met deze persoon en in onze gedachte blijft hangen. Zonder deze persoon heel goed te kennen, krijg je toch een bepaalde band met deze persoon. Was het omdat hij zo grappig was of misschien wel omdat hij zo vriendelijk overkwam? Als het om jouw merk gaat, werkt persoonlijkheid precies op dezelfde manier.

Net als mensen is een merk zonder persoonlijkheid saai en zal het niet veel mensen aanspreken. Je wordt snel vergeten. Hoewel als je een sterke merkpersoonlijkheid kunt maken, je een onvergetelijke indruk kan maken op je klanten. En dan krijgt je merk een groot voordeel ten opzichte van je concurrenten….de gunfactor!

Hoewel veel verschillende merken dezelfde service bieden of soortgelijke produkten verkopen, heb je altijd een voorkeur voor die ene? Misschien is je favoriete merk duurder en diep van binnen weet je dat de goedkopere versie net zo goed is. Maar door een bepaalde ervaring met het merk heb je hiermee een betere relatie opgebouwd. Door deze relatie wordt je loyaliteit/keuze niet beïnvloed door factoren zoals prijs. Onbewust ben je gecharmeerd geraakt door de persoonlijkheid van dit merk, met als resultaat dat ze een trouwe klant erbij hebben gekregen.

 

Merkpersoonlijkheid is een reeks karaktertrekken/kenmerken die aan een merknaam worden gekoppeld. Door een goede merkpersoonlijkheid kan je klant zich beter identificeren met het merk. Een goed uitgangspunt om  een een merkpersoonlijkheid vast te stellen, is door je voor te stellen dat je merk een mens was. En stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoe zouden anderen mensen je zien? Vriendelijk, betrouwbaar, verantwoordelijk, opgewekt, jeugdig, gespannen, leuk, lief, veilig, professioneel, boeiend, etc
  • Hoe zou je je kleden? Ben je meer het casual type of toch liever die stropdas aan?
  • Welke leeftijd zou ik zijn en wie zouden mijn vrienden zijn? Wat voor personen voelen zich aangetrokken door mij?
  • Wat is je sociale klasse?
  • Hoe gedraag ik me rond anderen? Ben ik serieus en professioneel, of wordt ik gezien als een grappenmaker? Ben je verlegen of zou je meteen een knuffel gaan halen?

Wordt het voor jou tijd om eens stil te staan bij jouw merkpersoonlijkheid? Kom dan eens bij BigBird Creative Studio langs. Samen kunnen we in een creatieve brainstormsessie jouw karaktertrekken ontdekken. 

 

Begin je creatieve vlucht hier

Beginnend met een vrijblijvend gesprek of vraag een creatieve brainstormsessie aan.