Je bedrijfsidentiteit, meer dan een logo…

Je bedrijfsidentiteit, meer dan een logo…

“Ik heb alleen maar een logo nodig” of “jullie ontwerpen logo’tjes toch?” Dat zijn opmerkingen die we met enige regelmaat horen. Jazeker, wij ontwerpen logo’s, maar logo’s ontwerpen is niet wat wij doen. Wij ontwikkelen merk- en bedrijfsidentiteiten. En dat gaat een stuk verder dan een logo ontwerp…

Een merkidentiteit of brand identity is het DNA van je bedrijf.

Een merkidentiteit of brand identity is het DNA van je bedrijf. Deze identiteit is opgebouwd uit de kernwaarden van je bedrijf en alles wat je communiceert zou deze identiteit uit moeten ademen. Als dit op de juiste manier gebeurt creëer je het gewenste imago.
“Your brand is what other people say about you when you’re not in the room…”
Jeff Bezos, CEO AMAZON
Een belangrijk onderdeel van deze merkidentiteit is het logo van je bedrijf, dat dan weer wel. Het logo en de huisstijl van je bedrijf of merk zijn vaak de eerste kennismaking van een klant met je bedrijf. Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken dus pak die kans. Of een logo mooi of lelijk is heeft te maken met smaak. Het is belangrijker dat je logo past bij je bedrijf, merk of bij jou als persoon.
Van oorsprong is een merk niet meer dan een eigendomsherkenning. Om aan te tonen dat die koe bij jou hoorde brandde je er een symbool op zodat je buurman er niet meer vandoor kon gaan. Dit brand-merk kun je zien als de voorloper van de logo’s zoals we die nu kennen.
Waar het vroeger vooral om functioneel branden ging gaat iedere aankoop tegenwoordig veel meer om emotie en bezit. Logisch dus dat bedrijven en merken zich proberen te identificeren met hun doelgroep. Een identiteit aanmeten die de doelgroep aanspreekt zodat deze jouw product willen kopen. En dat niet één keer maar bij voorkeur voor een langere periode.


Een logo moet hierbij vooral opvallen zodat het product wordt opgemerkt bij de consument. Daarna gaat de merkidentiteit een rol spelen zodat het merk op een positieve manier blijft hangen in het brein van de consument. Je merk heeft een imago. Het imago is dus wat je aan de buitenkant ziet, de identiteit zit van binnen.


BigBird creëert niet alleen logo’s en huisstijlen. Wij ontwikkelen bedrijfsidentiteiten. We starten hierbij met het bepalen van je kernwaarden. Deze werken we uit in een plan waarbij we de stijl, tone of voice en visuele kenmerken bepalen. Hieruit ontstaan de eerste logo ontwerpen die we later uitwerken tot een complete huisstijl.


Daarbij gaan we, bij voorkeur, verder dan een visitekaartje, briefpapier en digitale handtekening. Als grafische studio helpen we onze opdrachtgevers ook met de online en offline marketingstrategie. Effectief. Creatief. Dat zijn dan weer twee van onze kernwaarden.
In komende blogs gaan we dieper in op zowel brand identity als logo design.


Kunnen wij je helpen? Neem contact met ons op via info@bigbirdmedia.nl of bel Erwin op 06 1826 8985

Begin je creatieve vlucht hier

Beginnend met een vrijblijvend gesprek of vraag een creatieve brainstormsessie aan.