Merkpersoonlijkheden - deel 02

Merkpersoonlijkheden - deel 02

In onze vorige blog hebben we het al eerder gehad over merkpersoonlijkheden. Wat het precies inhoudt en hoe het keuze van je klant kan beïnvloeden. Ook gaven we je goede uitgangspunten om je eigen merkpersoonlijkheid vast te stellen. Maar dan is het ook handig om te weten welke soorten merkpersoonlijkheden er zijn. 

Op basis van sociaal psychologische onderzoeken kan je merkpersoonlijkheden in vijf brede categorieën groeperen:

Oprechtheid

Dit zijn merken die geliefd zijn bij hun klanten omdat ze ongecompliceerd en betrouwbaar zijn. Bij dit merk draait alles om het bieden van een transparante ervaring en het gebruik van real-life ervaringen. Dit zijn merken die vaak familie georiënteerd zijn en down-to-earth.
Enkele van de eigenschappen zijn eerlijk, oprecht, gezond, warm, echt, opgewekt en vriendelijk.

Merken zoals: Disney, Airbnb, Ikea, The Body Shop, DHL

Opwinding

Dit zijn merken die hun klanten een ervaring bieden die ze nooit zullen vergeten. Ze willen hun klanten aanmoedigen om met hen op reis te gaan waardoor ze iets nieuws ontdekken en zijn vaak goed in het creëren van veel hype rond een product of dienst. Omdat ze vaak erg trend gevoelig en bepaalde opwinding geven zijn ze georiënteerd op de jong/volwassen doelgroepen. Enkele van de eigenschappen die verband houden met de opwindende persoonlijkheid zijn gedurfd, fantasierijk, up-to-date, trendy, pittig en speels.

Merken zoals: Mini Cooper, Apple, Nike, Red Bull, Netflix, Coca Cola

Bevoegdheid

Dit zijn merken die klanten kiezen als ze een klus willen klaren die goed en van hoge kwaliteit is. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan hoog in het vaandel. Ze willen gezien worden als marktleiders en hun toewijding aan kwaliteit laten zien. Als het op uitstraling aankomt zijn ze vaak zakelijk ingesteld. Enkele van de eigenschappen die met deze persoonlijkheid worden geassocieerd, zijn betrouwbaar, intelligent, succesvol, innovatief, ervaren en hardwerkend.

Merken zoals: Volvo, google, Intel, Microsoft, Philips, Dell

Verfijning

Merken met deze persoonlijkheid combineren luxe en superioriteit en richten zich meer op de hogere klasse. Ze onderstrepen de levensstijl die hun klant wenst te hebben en zouden voor velen de eerste keuze zijn als ze het zich konden veroorloven. Vrouwen zijn hier over het algemeen gevoeliger voor. De eigenschappen die met deze persoonlijkheid worden geassocieerd, zijn stijlvol, elegant, upper class, tijdloos en glamoureus.

Merken zoals: Jaguar, Gucci, Versace, Chanel, rolex, Mercedes

Robuustheid

Bij deze merken gaat het erom de kracht en de stoere kant van hun klanten te benadrukken.  Ze zich ook richten ook vaak op een outdoor-achtig elementen waarbij de natuur centraal staat. De eigenschappen die met deze persoonlijkheid worden geassocieerd, zijn onder meer een dikke huid, stoer, mannelijk, ruw en buitensporig.

Merken zoals: Jeep, Timberland, Diesel, Harley Davidson

Nu wil niemand in een hokje gestopt worden.Dus hou je niet te veel vast aan deze categorieën. Je ziet bij de grote merken dat ze vaak tussen te personaliteiten inhangen. Denk bijvoorbeeld aan het merk Apple. Ze zijn de koplopers als het aankomt op trends en hype maken met nieuwe releases. Maar aan de andere kant staan ze ook erg bekend om hun verfijning en stijlvolle uitstraling. Zolang je maar je eigen en unieke persoonlijkheid hebt.

Vaak zie je ook dat bepaalde kleuren aan deze kenmerken/categorieën worden gekoppeld. Kleuren hebben een sterke symboliek en kunnen emoties versterken. Maar hierover vertel ik jullie graag meer in een nieuwe blog.

Wil jij ontdekken in welke categorie jouw merk past? Ga met ons dan deze geweldige uitdaging aan. Samen bevliegen we de karaktertrekken van jouw merk om een onvergetelijke merkpersoonlijkheid te creëren. 

Begin je creatieve vlucht hier

Beginnend met een vrijblijvend gesprek of vraag een creatieve brainstormsessie aan.