Zo bouw je een goede merkstrategie voor jouw bedrijf

Advies op maat

Zo bouw je een goede merkstrategie voor jouw bedrijf

Ben je op zoek naar nieuwe manieren om jouw naamsbekendheid te vergroten? Dan heb je hier een goede merkstrategie voor nodig. Deze strategie zorgt dat jouw bedrijf niet alleen meer bekendheid krijgt, maar ook dat je de klanten goed aan je kan binden. Uiteindelijk wil je jezelf onderscheiden van de concurrenten. Maar hoe kan je deze branding strategie dan precies toepassen? En welke extra aandachtspunten zijn er nog om jouw bedrijf te laten groeien? Onderstaande informatie zet alles voor je op een rij.

Waarom is een goede merkstrategie belangrijk?

Voordat we verder ingaan op hoe je een goede merkstrategie op kan stellen, is het verstandig om te weten waarom het belangrijk is voor jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de richting die je met jouw bedrijf uit wilt. Het opstellen van de strategie helpt bij het vaststellen van prioriteiten en doelen, waardoor je met het gehele team gefocust blijft en de doelen kan behalen. Een goed reclamebureau in Den Bosch en omstreken kan bijvoorbeeld ook helpen bij meer begrip over de competitie op de markt. Jij ziet precies hoe je de concurrenten achter je kan laten.

Een andere reden voor het hebben van een goede merkstrategie is vanwege het begrip dat je over jouw doelgroep krijgt. Je weet welke behoeften jouw klanten hebben, welke voorkeuren er zijn en hoe zij zich gedragen tijdens het vinden van producten en diensten. Je kunt jouw producten hier weer op instellen en kan optimaal gebruik maken van de middelen om producten te ontwikkelen. Verspilling is bij jouw bedrijf verleden tijd. Daarbij kan het de risico’s aanzienlijk beperken en ben je proactief bezig met het beschermen van de onderneming.

De eerste zaken om rekening mee te houden

Nog voordat je de merkstrategie daadwerkelijk vaststelt, zijn er fundamenten om in het achterhoofd te houden. Voor een goede strategie ken je jouw doelgroep volledig. Weet wie de doelgroep is, waarvoor ze richting jouw bedrijf zouden gaan en welke doelen zij willen behalen met jouw producten of diensten. Als je geen duidelijk beeld hebt van de doelgroep, gaat jouw strategie niet werken. Vergeet ook niet direct de concurrentie in kaart te brengen. Iedereen heeft concurrenten op de markt en je moet voorkomen dat jouw bedrijf schade lijdt doordat concurrenten het beter hebben geregeld.

Een goed 7 stappen model aanhouden

Een goede merkstrategie maak je aan de hand van een 7 stappen model. Dit model houdt een merkstrategie bureau aan om alles in goede banen te leiden. Je kunt als ondernemer zelf al nadenken over de stappen en een begin maken, waarna een professional ermee verder kan werken. Maar welke stappen moet je dan volgen? Hieronder staat het 7 s model uitgewerkt.

Stap 1: de merkessentie

De eerste stap bij een merk ontwikkelen is het vaststellen van de merkessentie. Dit is de bestaansreden van jouw merk. Je beschrijft met de essentie de kern van het bedrijf en waarom je het doet. Je kan de essentie van het bedrijf vaak in één zin samenvatten voor jouw merkenstrategie.

Stap 2: De visie van het bedrijf

De tweede stap is het vaststellen van een visie. Jouw merk bouwen kan uitsluitend als je deze visie duidelijk hebt. Het gaat hierbij om het beschrijven van de reden van het bestaan en waarom je doet wat je doet met de onderneming. Je kan hiermee aangeven welke verandering je wilt zien in de wereld. Een sterk merk heeft een heldere visie en weet wat het doel is waarvoor hij werkt. Je laat hiermee dus ook zien waar jouw bedrijf naartoe wil en kan deze realiseren.

Stap 3: De missie vaststellen

Het hebben van een missie is van belang voor ieder bedrijf. Hiermee kan je niet alleen zorgen dat je als ondernemer focus hebt op de doelen en richting, maar heeft de potentiële klant een helder beeld van de organisatie. Deze stap mag je niet overslaan tijdens het opstellen van een strategie model. Een merkstrategie bureau zal daarom meermaals vragen wat jouw missie is en deze in maximaal acht woorden opschrijven.

Stap 4: De merkwaarden duidelijk hebben

Bij een goed merkstrategie voorbeeld zie je ook de merkwaarden van een bedrijf terug. Dit zijn de normen, waarden en overtuigingen van een onderneming. Je kan deze ook wel zien als de beloften en helpen de klanten om een helder beeld te krijgen van de onderneming. Het is van belang dat je deze merkwaarden niet alleen vaststelt, maar tijdens het ontwikkelen van producten of diensten naleeft. Je kan hiermee ook makkelijker keuzes maken in de toekomst en weet wat jou uniek en onderscheidend maakt.

Stap 5: De merkbelofte helder maken

De volgende stap draait om de merkbelofte van jouw onderneming. Potentiële klanten vragen zich vaak af wat ze ergens aan hebben en of het hun leven daadwerkelijk verrijkt. Je moet deze merkbeloften zelf ook duidelijk hebben, omdat je hiermee jouw klanten beter kan helpen. Door voorbereid te zijn op deze belofte kan je voorkomen dat potentiële klanten richting jouw concurrenten gaan.

Stap 6: De merkidentiteit realiseren

Bij een goede merkstrategie hoort een merkidentiteit. Nog voordat je jouw bedrijf op de markt laat verschijnen, moet deze identiteit aanwezig zijn. Hiervoor kan je een bureau gespecialiseerd in webdesign in Eindhoven en omgeving inschakelen. De identiteit draait om de huisstijl van de onderneming. Denk aan kleuren, een logo en een goed werkende website. Een professioneel logo ontwerpen kan zorgen dat potentiële klanten jouw onderneming direct herkennen. De identiteit van het bedrijf is dus van belang.

Stap 7: De omgeving duidelijk voor je hebben

Ieder bedrijf opereert in een bepaalde omgeving. Hierin moet jouw onderneming duidelijk zichtbaar zijn en een goede naam opbouwen. Tegelijkertijd heb je in deze omgeving te maken met de concurrentie. Je moet deze omgeving duidelijk voor je hebben tijdens het opstellen van een merkstrategie, maar ook voortdurend inspelen op de veranderingen die hierin plaatsvinden. Met iedere verandering moet je aantrekkelijk blijven voor klanten. Het is daarom goed om ook na te denken over de toekomst en hoe je op bepaalde veranderingen inspeelt.

Extra zaken om in het achterhoofd te houden

De stappen uit het bedrijfsstrategie voorbeeld laten zien hoe je de merkstrategie zo goed mogelijk op kan stellen. Maar je moet ook rekening houden met een aantal andere strategische pijlers die een verschil op kunnen leveren. Denk aan het aanhouden van een unieke waardepropositie. Jouw product of dienst is uniek, maar waarom is dit eigenlijk? Door dit voor jezelf duidelijk op papier te zetten, kan je ook beter het gesprek aangaan met de klanten. Uiteindelijk moet je ze immers een goede reden geven om de producten of diensten bij jou aan te schaffen.

De prijs is voor veel potentiële klanten de doorslaggevende factor bij het aankopen van producten of diensten. Een goede prijsstrategie is daarom een vereiste om jouw merk te verbeteren. Denk aan een goede prijs-kwaliteitverhouding en zorg dat het aantrekkelijk is. Tegelijkertijd moet je voorkomen dat je geen winst meer maakt met jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat je hier een goede strategie voor beschikbaar hebt. En vergeet ook niet dat marketing en promotie geld kost. Een logo laten ontwerpen brengt kosten met zich mee, maar wel noodzakelijk voor het bereiken van de doelgroep.